söndag, augusti 27, 2006

Sitter och tittar på tvn, hör inte ett skit, undrar varför. Just det - slog av ljudet för en kvart sedan. Trots detta har jag inte haft några problem att följa utfrågningen av Göran, antingen beror det på att det är så förutsägbart vad han ska säga eller så har jag helt enkelt lärt mig att läsa på läpparna. Hamnar här i en svår situation, det första stämmer förmodligen men förringar dessutom min egen förmåga. Gör detta mig hunsad eller sansad? Vet ej just nu, men det är något jag måste reda ut. Valet måste också redas ut, ju förr desto bättre. I veckan kan man börja förtidsrösta, jag har aldrig gjort det tidigare. Men i år ska jag fan göra det, ska rösta första dagen. Så man har lagt rösten om något skulle hända och man inte kan ta sig till lokalen på valdagen. Man kan ju ur detta perspektiv rösta som död, det har inte slagit mig tidigare. Förtidsrösta och trilla av pinnen innan valdagen - och du har röstat från andra sidan. Hur många röster gäller detta i varje val? Eller tas de i hemlighet bort. Förs det statistik över detta? Ska döda personer verkligen få rösta? Borde man inte överleva hela valdagen för att rösten ska räknas eller räcker det med att man har levt så pass länge att man precis hunnit stoppa kuvertet i lådan? Där är vi idag. Jag måste säga att jag tycker att det formella runt valet ägnas alldeles för lite uppmärksamhet under valdebatterna. Det är ett ohygligt fokus att på få så många som möjligt att gå till vallokalen, men det nämns aldrig i vilket skick de ska vara i som kliver innanför dörren, folk kan ju faktiskt ha legat lik i mer än två veckor. Skärpning!

/JJ