fredag, september 08, 2006

Fundament

Lite utöver det vanliga, bör jag säga, unnade jag mig att tilltala en österrikare på Bishop's arms tidigare ikväll. Han stod helt utan anspråk och uppskattade en "local beer". Ur ett perspektiv var jag inte det minsta förvånad då han var influgen från Wien för ett par dagar sedan enbart för en läkarstämmas skull. Min kompis kom och der Wiener sänkte sin Dugges bitter och gick. Det talar sitt tydliga språk.

Jag var nere i Nordstan på lunchen och la märke till att man snitslat banan till vallokalen. När man kommer fram till mitten av Nordstan så delar sig snitslingen på var sin sida om turistkuren. Jag går till höger och ser att man försöker locka mig åt fel håll med en juvelerarbutik till höger in i femmanhuset (hur lågt kan man sjunka?), jag gick naturligtvis inte på det. Inne i lokalen stannade jag upp och kände in stämningen. Det var lite för mycket folk för att jag skulle vilja ta upp en diskussion om vad som hänt mig. Jag kunde inte med att störa det uppemot tjoget medborgare som gjorde sitt val. Jag njöt av denna fridfulla stund fylld av eftertänksamhet, tvivel, rivalitet, fackkunskap och förväntan. Oförvanskad skönhet. Oförvanskad renhet.

En medborgare, en röst (drömmen om att tiden då folket fördes bakom ljuset med bröd och skådespel vore förbi). Om det ändå vore så enkelt.

/JJ






* * *
Andra bloggar om: , , , , , , , , intressant!