lördag, september 09, 2006

TV

Åkte ner på stan vid elvatiden för att köpa ett par strumpor av en sort som är allt för lätt att tycka om. Vagnen är fullständigt nerlusad med valreklam från miljonärerna. Jag frågade mannen jämte mig vad han visste om dem, han svarade att de har ett eget program på femman. Vad jag vet så är det det första partiet i landet som köpt egen programtid, förvisso sker det i en lätt marginaliserad kanal, men det är en omstöpning av det politiska fältet som kommer att få stora konsekvenser i framtida valrörelser.

Programmet går tydligen ut på att man i dokusåpans skepnad rangordnar de personer som ska stå på valsedlarna. När man åker ut så får man en miljon att spendera på en personvalskampanj. Man sänder ett program om dagen fram till och med 16 september, på valdagen sänds ett specialprogram. Det här är allt jag lyckats ta reda på, har ingen aning om något partiprogram (om det nu finns något). Det finns dock något som säger mig att det inte är ett parti i klassisk mening utan snarare en paraplyorganisation där medlemmarna kan ha ganska vitt spridda uppfattningar i en rad frågor.

/JJ

* * *
Andra bloggar om: , , , , , , , , intressant!